Pilates

Aandachtspunten
  • Het verstevigen van de bekkenbodemspieren.
  • Verlengen van de romp door een correcte houding.
  • Aligneren van het lichaam.
  • De natuurlijke structuur van de spieren tot in de diepste lagen verstevigen.

Onze aanpak
  • Wij werken in kleine groepen en zorgen voor een persoonlijke begeleiding van elke deelneemster.
  • De training is grondig om de spieren te versterken en te verstevigen, zodat U fit en lenig blijft.
  • De oefeningen zijn rustig, U hoeft niet te springen, zodat uw rug en gewrichten geen gevaar lopen.
  • Elk lesgedeelte wordt afgesloten met ontspannende stretchoefeningen.

De Pilates Methode

Joseph Pilates, een circusartiest en bodybuilder, ontwikkelde Pilates in 1920. Het doel van deze methode is een fusie tussen geest en lichaam te creëren, om zich zodoende efficiënt, sierlijk en evenwichtig te bewegen. Pilates ontwikkelde een reeks oefeningen op de grond alsook met speciale toestellen. Het doel is om van de buik en de onderrug een sterk centraal steunpunt te maken, om zodoende te komen tot een herboren, soepel en elegant lichaam.
  • Bouwt aan de binnenste abdominalen en rugsterkte.
  • Ontwikkelt sterkte, flexibiliteit en weerstands-vermogen.
  • Geeft spieren veerkracht en verlengt ze zonder in massa te vergroten.
  • Verhoogt atletische prestaties.
  • Verbetert evenwicht en functionaliteit.
  • Verlicht pijn en spanning.
  • Verlaagt het abdominale gebied en herstelt de natuurlijke houding.

Pilates sessies

Een ‘matwork’ sessie begint met een opwarming die overgaat in een serie oefeningen die ontwikkeld zijn om het centrum te versterken. Daarnaast zijn er oefeningen om benen en rug te versterken. Pilates training gebeurt op individuele basis of in kleine groepen. Bij individuele vereisten en fysieke beperkingen of blessures worden de oefeningen aangepast.

 

Verschillende niveau’s

De methode is voor alle niveaus van fitheid en leeftijd toepasbaar. De lessen worden aan de individuele behoeften aangepast. De ‘matwork’ sessies kunnen door zowel beginners als gevorderden gevolgd worden. De Pilates methode kan hard zijn voor de sterksten en zacht voor de zwaksten. Pilates wordt meestal herstellende gymnastiek genoemd. Fysiotherapeuten schrijven regelmatig de Pilates methode voor als revalidatie.


Pilates en gezondheidsproblemen

De Pilates methode kan het zenuwstelsel helpen, vermindert migraine, hoofdpijn door stress, depressies, seizoen gebonden ziektes. Het herstelt het metabolisme. Pilates zorgt voor een gezond cardiovasculair-, ademhalings-, en verteringsstelsel. Door oefeningen kan het urogeen systeem worden geholpen, waardoor problemen zoals stress en incontinentie worden verholpen. Ook hoge bloeddruk kan via regelmatige oefeningen worden verminderd.
Pilates
Mat-work

Volledig vernieuwd Gym Programma



Pilates Lessen Programma


Ma 9:30 12:30 19:15 20:30
Di 9:30 10:30 20:30
Wo 9:00 18:00
Do 9:00 10:15
Vr 9:30 12:30


Onderlijnde lessen zijn op afspraak.
Lessen om 10:30 en 10:45 zijn voor gevorderden.

Gym Center A. Vanclee © 2008    -    website by Interbiz Solutions bvba